Війна перервала навчання в багатьох університетах України. Чимало студентів і викладачів змушені були залишити свої міста, внаслідок чого деякі курси не викладались на достатньому рівнi. З ініціативи професорки Ольги Гаращук – директорки інституту фізіології університету м. Тюбінгену (Німеччина), та співучасті її багаторічного колеги професора Володимира Лущака – завідувача кафедри біохімії та біотехнології Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, а також їхніх колег був розроблений проєкт підтримки українських студентів-біологів. У ньому пропонуються онлайн курси для українських студентів біологічних спеціальностей, які дозволять студентам надолужити втрачені дисципліни й освіжити знання. Навчання на курсах абсолютно безкоштовне. Воно проводилось командою викладачів і науковців з України та Німеччини за фінансової підтримки Німецької Служби академічних обмінів (DAAD) у рамках програми «Ukraine digital: Ensuring academic success in times of crisis». Проєкт передбачав два інтенсивні онлайн-курси – інтегрований курс «Науки про життя» та «Біоінформатика».
З 20 вересня по 1 листопада студентка БТ-3-1 Олексієнко Софія разом зі студентами з різних вишів України навчалася онлайн за спеціальною програмою. Це стало можливим завдяки проєкту українських та німецьких науковців та освітян за фінансової підтримки Німецької державної агенції з обміну студентів (DAAD). Загалом заявки подали понад 300 студентів із 36 університетів України, з них відібрали 30. Більше того, вони отримали стипендії – 200 євро. Також при успішному навчанні учасники курсів отримали відповідні сертифікати (30 годин, 1 кредит ЄКТС), і це їм зарахується в їхніх університетах. Таким чином, завдяки підтримці DAAD, українські студенти зможуть успішно продовжити або завершити освіту.
За словами професора Володимира Лущака, програма вже продемонструвала свою успішність. Тому наразі українсько-німецька команда готує новий проєкт, який буде розширеною версією попереднього.
Для проведення онлайн-курсів було підібрано команду викладачів та науковців, які працюють в університетах України: Прикарпатському національному університеті імені В. Стефаника, Львівському національному університеті імені І. Франка, Дніпровському національному університеті імені О. Гончара, Харківському національному університеті імені В. Н. Каразіна; в університетах Німеччини: Тюбінгенському університеті Еберхарда Карла, Вищій медичній школі Гановера, Саарландському університеті; та австрійському Інституті експериментальної і клінічної травматології імені Людвіга Больцмана. До викладання також були залучені спеціалісти ТОВ «Експлоджен». Кожен з викладачів є висококласним спеціалістом в своїй галузі, професіоналом та активно займається науковою діяльністю на світовому рівні.
Викладачі кафедри генетики та біотехнології Львівського університету спільно із співробітниками львівської компанії «Експлоджен» розробили науково-професійний курс «Біоінформатика», що націлений на дослідження принципів секвенування та аналізу геному, молекулярного філогенетичного аналізу та основ геноміки людини.
Основним завданням курсу «Біоінформатика» є підготовка студентів та аспірантів до роботи з великими масивами даних, пов’язаних з ДНК-аналізом чи масс-спектроскопією. Буде особливо корисним студентам, що планують змінювати заклад вищої освіти при вступі в магістратуру чи аспірантуру.
На даному курсі студенти вивчали:
- Появу терміну і сучасне визначення біоінформатики, сучасні проблеми біоінформатики;
- Бази даних, попарне вирівнювання послідовностей, алгоритми – динамічного програмування (Сміта-Уотермана) та евристичний (BLAST), множинне вирівнювання послідовностей;
- Секвенування ДНК: за Сенджером, секвенування геномів до появи секвенування нового покоління (NGS). Принципи секвенування нового покоління. Іллюміна та 454 GS20. Технології Oxford Nanopore та PacBio;
- Принципи збирання ДНК послідовностей;
- Нейтральну еволюцію, рівновагу мутацій і дрейфу, методи реконструкції філогенії, застосування філогенетики;
- Працювати із джерелами медичних даних, моногенні захворювання людини та полігенні багатофакторні ознаки людини.
Курси покликані створити в студентів цілісну картину та розуміння взаємозв’язків між різними біологічними науками; поглибити та надати нові навики, які у майбутньому допоможуть студентам реалізувати себе в якості кваліфікованого спеціаліста, поступити в магістратуру чи продовжити наукову кар’єру у лабораторіях в Україні чи за кордоном; підготувати учасників курсів до роботи з великими масивами даних, пов’язаних з ДНК-аналізом чи мас-спектроскопією. Окрім того, студенти отримали чудову нагоду поспілкуватися з викладачами, які працюють в різних університетах України, Німеччини та Австрії, і краще зрозуміти, що саме важливе для успішного продовження навчання та кар’єри біолога.
Рішенням комісії відповідно до Положення про порядок визнання результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та/або інформальної освіти в НУХТ (схвалене рішенням Вченої ради НУХТ від 30 червня 2022 року, протокол №1) та Порядку визнання у вищій школі та фаховій передвищій освіті результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та/або інформальної освіти (затвержено наказом МОН України 08 лютого 2022 року № 130), враховуючи наявність у здобувачки ОС «Бакалавр» Софії Олексієнко сертифікатів курсу «Біоінформатика» та «Наука про життя» виданих «Deutscher Akademischer Austauschdienst German Academic Exchange Service», за результатами співбесіди здобувачці були перезараховані окремі теми ОК «Генетика» та ОК «Загальна мікробіологія і вірусологія».