Усім відомо, що практика для здобувачів є важливою сходинкою до успішного професійного майбутнього, тому вона є невід’ємною частиною освітнього процесу. Оскільки більшу частину свого студентського життя ми провели навчаючись дистанційно, і безумовно отримали величезний багаж теоретичних знань, але все ж таки цього не достатньо для формування цілісного спеціаліста, адже як казав відомий філософ Кант «Теорія без практики – мертва, практика без теорії – сліпа», тому ми були безмежно щасливі, коли розпочався період проходження виробничої практики.
Свій перший унікальний практичний досвід ми, студенти 4-го курсу Синявська Дар’я та Тагізада Єфим, набували на ТОВ «ФЗ «БІОФАРМА», що є світовим лідером у своїй галузі. Керівництво даного підприємства з неабиякою відповідальністю підійшло до формування графіку проходження практики, адже вони раціонально розподіли період нашого перебування на заводі таким чином, щоб ми якомога більше були задіяні на кожному етапі.
Наш перший тиждень виробничої практики розпочався із самого серця заводу – виробництва. Основну частину часу ми проводили у виробничому цеху №1, адже він має найбільше дільниць: дільницю виробництва стерильних ЛЗ у скляних флаконах; дільницю виробництва стерильних ЛЗ в ампулах; дільницю виробництва стерильних ЛЗ у шприцах; дільницю виробництва стерильних ЛЗ у пластикових флаконах; дільницю виробництва мазей і супозиторіїв; дільницю упаковки. Цікаво було побачити лінії, які контролюють готовий препарат у різноманітних параметрах, а саме герметичність, точне наповнення, контроль на сторонні включення чи брак тари, та те як вони автоматично відсортовують брак.
Надзвичайне враження на нас справив цех №2, що має дві дільниці: спорових і неспорових форм проботиків, оскільки ми наочно змогли побачити процес підготовки біореактору до роботи, підготовку та завантаження поживного середовища, його стерилізації, завантаження посівного матеріалу, вивантаження та сепарації, адже саме ці процеси ми нещодавно проектували і описували у своєму курсовому проєкті.
Протягом другого тижня ми перебували у аналітичній лабораторії відділу наукових досліджень та розробок, де нам запропонували доєднатись до рутинних завдань та поставити аналіз препарату «Лідаза-Біофарма», а саме зробити кількісне визначення гіалуронідазної активності. Також ми спробували провести контроль вхідної сировини – кокарбоксилази гідрохлориду за показниками «Кількісне визначення», «Фосфат-іон», «Фосфотіамін» та «Втрата в масі при висушуванні». Виконуючи вищенаведені методи контролю, ми отримали величезний досвід роботи з приладами – з спектрофотометром, рідинним хроматографом – та згадали практичні навички титрування, яким нас навчили на другому курсі при вивченні дисципліни «Аналітична хімія».
Третій тиждень ми розпочали у біохімічній лабораторії, де більш детально ознайомились з культурою клітин та тестували противірусну активність препарату «Лаферобіон».
Четвертий тиждень ми провели у мікробіологічній лабораторії, яка є нам досить близькою, з точки зору вивченого матеріалу в університеті. Саме там ми спробували готувати поживні середовища, дізналися всі нюанси роботи із тест-штамами, висівали різноманітні мікроорганізми і отримали позитивні результати.
Це справді був неоціненний досвід, за який ми вдячні керівництву заводу, структурному підрозділу – відділу наукових досліджень та розробок, під крилом яких ми робили свої перші, але такі важливі, кроки у практичній діяльності, а також керівництву та викладацькому складу факультету біотехнології та екологічного контролю, що дають якісні знання, які будуть використані в повному обсязі в подальшому житті. Ми вкотре переконались, що правильно обрали спеціальність та університет, в якому навчаємось.
Здобувачі БТ-4-3, Дар’я Синявська та Єфим Тагізада