Карантин… Дистанційне навчання. Треба студентам видати завдання з дисципліни. Що ж таке придумати, щоб і корисне було, і не дуже переобтяжувати усіх роботою? О! Ідея! Запропоную відшукати у науковій літературі методику визначення… тієї самої…єдиної і неповторної…цільової речовини, про яку вже багато чого мали б знати, бо вже пів-року працювали з науковою літературою над цією ж тематикою ще на «Загальній мікробіології», а з початку нинішнього року, не покладаючи рук, проектували біотехнологію її одержання, виконуючи курсову з дисципліни «Технології мікробного синтезу лікарських засобів». А потрібна ж ця методика ще буде і на курсові проекти з «Основ проектування біотехнологічних виробництв» та з «Харчової біотехнології» на четвертому курсі, і на бакалаврський диплом вона ж знадобиться. От як добре! Одним пострілом – багатьох зайців…Сказано –зроблено! Описала покрокові інструкції: де шукати, що описувати. Радісно посміхаюсь сама до себе і очікую відповіді на таке нескладне і багаторазово потрібне завдання.
Дочекалася… Хтось пропонує визначати концентрацію клітин Pseudomonas fluorescens у повітрі. Чому у повітрі? Бо це перше посилання за запитом: «Методика визначення концентрації клітин Pseudomonas fluorescens»! Хтось пише, що буде використовувати гравіметричний метод і використовує для цього спектрофотометр. Зважувати на спектрофотометрі? Добре, що хоч не мікроскопом цвяхи забивати! (Хоча, можливо, і до цього дійде, коли будемо описувати мікробіологічні методи контролю).
І тут народився крик душі. Подаю його без скорочень:
«Шановні студенти! Мобілізуйте свою фантазію і проявіть креативність!
Зрозуміло, що уявити усі тонкощі біотехнологічного процесу дуже складно, але…
Уявіть себе у сучасній контрольно-вимірювальній лабораторії. Уявили?
Ви – у білому халаті, довкола Вас безліч (неміряна) сучасних приладів і обладнання. Вам приносять з цеху біосинтезу пробу культуральної рідини (колба, закрита ватно-марлевим корком, в ній 200 мл дивної рідини). Уявили?
Ваше завдання (до речі, дуже високооплачуване, якщо все зробите вірно) – провести контроль цієї рідини.
Тепер дивимось на ту методику, яку Ви склали і збираєтесь надіслати мені на перевірку. Дивимось на колбочку з рідиною…, дивимось у методику… Зрозуміло, що робити? Прописано, скільки і чого відміряти? Куди доливати? Що додавати? Прописані принцип методу, необхідні реактиви, обладнання, посуд? Якщо так, вітаю! Ще раз перечитуємо методику і надсилаємо її мені. Якщо ж ні – доопрацьовуємо методику, щоб було дійсно зрозуміло!»
З повагою, ваш лектор, Вікторія Красінько