Мислення життєвого циклу – це комплексний підхід до оцінки екологічних, соціальних та економічних наслідків продукту або процесу протягом усього його життєвого циклу, від ідеї, видобутку сировини до утилізації або переробки. Воно пропонує цілісну перспективу, підкреслюючи взаємозв'язок і важливість врахування всіх етапів для запобігання непередбачуваним негативним наслідкам. Розуміння повного спектру впливів сприяє прийняттю обґрунтованих рішень і проактивних заходів зі сталого розвитку, закликаючи до переходу від ізольованих рішень до інтегрованих, довгострокових стратегій. Таке мислення має на меті забезпечити збалансований і сталий вибір, висвітлюючи складну павутину наслідків нашого вибору.
8 квітня здобувачки 3-го курсу ОПП «Біотехнології: фармацевтична, промислова, харчова, природоохоронна» розпочали проходження курсу «Life Cycle Thinking» від Vilnius Gediminas Technological University. На курсі дівчата дізналися про життєвий цикл, який включає в себе екологічну, соціальну та економічну оцінку і розуміння впливу продукту або послуги протягом усього його життєвого циклу від задуму до завершення терміну експлуатації або переробки. Вони також навчалися розраховувати викиди CO2, споживання води, енергії та інших видів забруднення. Заняття складалися з двох частин: спочатку читалася лекція, а потім під час практичної частини слухачі проходили різні опитування або обговорювали питання. Зручним було використання дистанційної платформи Moodle, куди слухачі мали можливість завантажувати власні дослідження. Кожний студент обирав два продукти для порівняння та описував їх життєвий цикл. Слід відмітити, що курс є повністю англомовним. Це дає унікальну можливість підвищити рівень розмовної та письмової англійської мови. Про успішні захисти власних досліджень наших здобувачок свідчать і отримані сертифікати про проходження курсу.
Своїм набути практичним досвідом, отриманим при проходженні курсу Life Cycle Thinking, діляться наші студентки:
Анастасія Бовтрук (БТ-3-1): «Я обрала для порівняння паперові кавові фільтри та бавовняні. Адже наразі індустрія кави розвивається неймовірно швидко, через що зʼявляються нові поціновувачі даного напою. Дуже часто в кавʼярнях можна зустріти саме фільтр-каву, яка користується популярністю. В дослідженні я описала переваги та недоліки кожного виду фільтрів, обрала 2 марки та прорахувала скільки використовується бензину на доставку фільтрів в Україну, кількість мийного засобу для миття бавовняних фільтрів, електроенергію та шляхи переробки. Також я досліджувала вплив фільтрів на збільшення кислотності води, кліматичні умови та наявність канцерогенного ефекту.»
Ярина Заїцька (БТ-3-3): «Я порівнювала вплив на навколишнє середовище багаторазових продуктових пакетів та одноразових поліетиленових пакетів з використанням підходу Life Cycle Thinking (LFT). Це мало на меті визначити більш екологічно чистий вибір для покупок продуктів. Обрала різні моделі пакетів: PRBs, paper bags, LDPE, NWPP і HDPE. Розраховувала вплив кожного на ключових екологічних категоріях: зміна клімату (еквівалент CO2), виснаження ресурсів (викопне паливо, вода) та утворення відходів (тверді відходи).»
Каріна Садуллаєва (БТ-3-1): «Кожен день люди вживають багато напоїв, таких як кава, чай, холодний лимонад чи фреші, та в закладах дають до них пластикові трубочки, які є шкідливими для навколишнього середовища. В своїй роботі я розрахувала глобальний вплив на екологію, враховуючи доставку, виробництво, перероблення та знайшла гідну альтернативу - багаторазові трубочки з нержавіючої сталі. Мені дуже сподобалося проходити данний курс, через цікаве викладання інформації та важливість теми в цілому. Знати життєвий цикл продукту важливо знати не тільки виробнику, а й споживачу. Бути свідомим у використані пластику є першим кроком в свідоме суспільство.»
Катерина Чехун (БТ-3-1): «У своєму проєкті я виконувала дослідження життєвого циклу харчової плівки, яку ми всі використовуємо в побуті для зберігання харчових продуктів, але не кожен замислювався про її шкоду для екології, через проблематичність в очищенні та переробці цього виду пластику. Для зменшення використання харчової плівки я знайшла альтернативу - вощанки, які є багаторазовими, зручними у використанні та навіть існують дослідження сприводу їх антибактеріальної дії. Я вважаю цей курс є корисним для проходження іншим, щоб осягнути всю проблематику надмірного використання пластику та старатись не лінитись знаходити альтернативи.»